Hyppää sisältöön
19.01.2021

Turvallista ja toimivaa kotilatausta työsuhdesähköautolle

Olemme kehittämässä sähköllä kulkevien työsuhdeautojen kotilataukseen palvelumallia, joka sopii ongelmitta yhteen vapaan autoedun kanssa. Tuotetestaajamme kokemukset ovat olleet positiivisia.

TEKSTI: PEKKA KARPPINEN

Työsuhdeauton kotilatauksen voi yhdistää mutkattomasti vapaaseen autoetuun uuden, koekäytössä olevan palvelutuotteemme avulla. Tuotetestaajamme Pekka Helinin kokemukset ovat olleet positiivisia.Pekka Helin, kuinka sinusta tuli Keravan Energian latauspalvelun testaaja?

Törmäsin Facebookissa yhtiön mainokseen, jossa etsittiin tuotetestaajia. Olin juuri silloin miettimässä, että pitäisi hankkia latauspiste kotiin. Otin yhteyttä Keravan Energiaan, ja pyörät lähtivät pyörimään. Sekään ei haitannut, että olen helsinkiläinen enkä keravalainen.

Kuinka tarpeellisena pidät tällaista leasingauton kotilatauspalvelua?

Meillä yrityksessä työnantaja edellyttää, että jos valitsee työsuhdeautoksi täyssähköauton tai ladattavan hybridin, pitää myös olla mahdollisuus ladata sitä kotona. Työpaikalla latauspisteitä on rajallinen määrä, ja koronan takia minäkin olen tehnyt paljon etätöitä. Kotilatauspiste on aina varmasti käytettävissä.

Aluksi latasin autoa tavallisesta kotipistorasiasta, jonka sulakkeen riittävyyden olin toki varmistanut. Koko ajan oli kuitenkin vähän sellainen olo, että kunnollinen latausasema olisi syytä hankkia.

Markkinoilla on paljon vaihtoehtoja: joku tarjoaa pelkästään laitteita, joku asennusta jne. Tällainen palvelumalli, jossa asian saa hoidettua yhtenä kokonaisuutena, on mielestäni tervetullut ja tarpeellinen.

Miten latauskustannukset hoidetaan?

Koska minulla on vapaa autoetu, voin laskuttaa lataussähkön työnantajalta. Saan Keravan Energialta kuukausittain raportin latausaseman käyttämästä sähköstä. Suunnilleen kolmen kuukauden välein laitan työnantajalle kulukorvauslaskun, jossa todennan, mikä sähkön hinta on ollut ja minkä verran on ollut kulutusta.

Kumulatiivisen sähkönkulutuksen näkee latausasemastakin, joten lataussähkön erottaminen kodin muusta sähkönkulutuksesta on helppoa.

Mitä tuotetestaajan toimenkuvaan kuuluu?

Raportoin palvelun käytöstä ja annan palautetta siitä, miten homma toimii. Keravan Energialta on lähetetty kysymyksiä, joihin olen vastaillut. Muutaman kerran olemme tavanneetkin ja käyneet asioita yhdessä läpi. Aluksi varmistettiin, että latausaseman asentaminen on teknisesti mahdollista.

Miten asennus sujui?

Autokatoksessa oli sähköt valmiina, joten uutta maakaapelia ei tarvinnut kaivaa. Johdotusta vain jatkettiin sen verran, että laite saatiin sijoitettua sopivaan paikkaan. Asentajalta meni aikaa koko operaatioon ehkä tunnin verran.

Itse laite ei minun silmissäni näyttänyt miltään kauneuden huipentumalta; ensimmäinen ajatukseni oli, että tuollainen mötikkäkö se on. Sekin mietitytti, riittääkö kiinteän latausjohdon pituus.

Entä käyttökokemukset, millaisia ne ovat olleet?

Latausaseman käyttö on sujunut mainiosti. Se lataa luotettavasti, eikä ulkonäkökään tunnu enää ongelmalta. Laitteesta näkee, milloin lataus on käynnissä, ja merkkivalo kertoo kun lataus on valmis. Kierteinen latauskaapelikin on osoittautunut hyväksi: se ei pyöri autokatoksen lattialla vaan on siististi paikoillaan silloinkin, kun autoa ei ladata.

Ensivaiheen kummastuksen aiheet ovat muuttuneet käytössä ihan hyviksi asioiksi. Kaiken kaikkiaan homma on toiminut erinomaisesti.

Onko laitteessa tai palvelussa mielestäsi vielä jotain kehitettävää?

Ainoana puutteena voi pitää sitä, ettei toistaiseksi ole olemassa sellaista sähköistä applikaatiota, josta kulutuslukeman voisi hakea ja lukea etänä. Senkin osalta ollaan kuulemma kehityspolulla, joten eiköhän se sieltä jossain vaiheessa tule.

Onko oma työsuhdeautosi täyssähköauto vai ladattava hybridi?

Ladattava hybridi, jollaista minulla ei ole aikaisemminkin ollutkaan. Halusin kantaa korteni kekoon kestävään kehitykseen. Paljon on tullut ajettua sähkövoimalla, noin puolet kaikesta ajosta.

Sähkö riittää hyvin lähiympäristössä liikkumiseen, noin 40 kilometrin ajoon. Kun lähden kauemmas, siirtyy auto välillä käyttämään bensiinimoottoria.

Ladattava hybridi palvelee minua erittäin hyvin. Puntaroin auton valinnassa täyssähköauton ja lataushybridin välillä. Täyssähköautossa sähkön riittävyyden kanssa voisi tehdä vähän tiukkaa, koska meillä on kesäpaikka Kuopiossa. Siksi päädyin tässä vaiheessa lataushybridiin.

Ajotapaan tulee ehkä kiinnitettyä enemmän huomiota kuin aikaisemmin. Pyrin ajamaan järkevästi ja kaahailematta, jotta sähkö riittäisi. Voisi sanoa, että kaasujalka on keventynyt.

Kauanko lataaminen kestää?

Akku latautuu täyteen noin kolmessa tunnissa.

Kuinka paljon kuluu sähköä?

Sellaiset parisataa kilowattituntia kuussa. Kotimme sähkönkulutus on kasvanut kymmenisen prosenttia lataamisen myötä. Jos yksi kilowattitunti maksaa karkeasti 15 senttiä, kuukauden latauskustannukset ovat reilut pari kymppiä. Ajoa on sen verran, että lataamisen hinta on mielestäni varsin kohtuullinen ja kaikin puolin hyväksyttävä.

Miten summaisit tähänastiset käyttökokemuksesi?

Aluksi ajatus erillisen latauspisteen hankkimisesta voi tuntua hankalalta, varsinkin jos ei ole teknisesti orientoitunut ihminen, kuten minunkin tapauksessani on asian laita. Siksi tällainen avaimet käteen -tuote on erinomainen.

Sanoisin, että latausasema on huomattavan kätevä perinteiseen autopaikan pistorasiaan verrattuna. Latausasema tuntuu turvalliselta ja lisäksi siitä pystyy näkemään kulutetun sähkön määrän. Mielestäni kaikkien latausvirtaa tarvitsevien autoilijoiden kannattaa ehdottomasti hankkia kunnollinen latauspiste.

Latauspalvelu leasing-sähköautoille on kehitteillä oleva tuotteemme. Lisätietoja tuotteesta saat meiltä sähköpostitse: myyntipalvelu@keoy.fi

Sulje