LASKUTUS JA PERINTÄ

Miksi saan sähkölaskuja kahdesta eri energiayhtiöstä?

Jos kaksi energiayhtiötä lähettää sinulle samalta aikajaksolta kumpikin oman laskunsa, on kyse siitä, että olet kilpailuttanut sähkösi. Ostat siis sähköenergian eri myyjältä kuin yhtiöstä, joka toimittaa sähkösi. Sähköenergiasta ja sähkön siirrosta tulee siis eri laskut. Mikäli ostat sähkön ja siirron samalta yhtiöltä, laskutetaan ne yhdellä laskulla.



Miten sähkölaskua tulkitaan?

Näin luet sähkölaskua -ohjeeseen

Miten vaihdan e-laskuun?

Voit ottaa E-laskun helposti käyttöösi omassa verkkopankissasi, tarvitset vain laskun viitenumeron. Lue lisää.



Kuinka usein saan sähkölaskun?

  • mikäli vuosikulutus on alle 1000 kWh/vuosi, asiakas saa 2 laskua vuodessa
  • mikäli vuosikulutus on 1000 – 5000 kWh/vuosi, asiakas saa 6 laskua vuodessa
  • mikäli vuosikulutus on yli 5000 kWh/vuosi, asiakas saa 12 laskua vuodessa

Mikäli emme saa lukemia, laskutus tapahtuu arviona. Arvio korjataan seuraavassa laskussa, saatuamme lukemat.



Minulla ei ole käytössä verkkopankkia. Voivatko laskuni mennä suoraveloituksen tapaan maksuun automaattisesti?

Kyllä voit. Verkkopankiton asiakas, joka ei voi vastaanottaa e-laskuja, voi solmia pankkinsa kanssa suoramaksusopimuksen. Pankki laittaa suoramaksusopimuksen alaiset sähkölaskut automaattisesti maksuun asiakkaan puolesta. Lisätietoja saat pankistasi.



Voinko nähdä jostain vanhat sähkölaskuni?

Voit tarkastella vanhoja laskujasi Online-palvelussamme.



Miksi sain perintäkirjeen Lindorffilta?

Maksamattomien laskujen perinnän hoitaa puolestamme Lindorff Oy.



En pysty maksamaan sähkölaskuani eräpäivään mennessä. Katkaisetteko minulta sähköt?

Keskeytämme sähköntoimituksen, jos sähkönkäyttäjä on olennaisesti laiminlyönyt maksujen suorittamisen tai on muutoin olennaisesti rikkonut sopimukseen perustuvia velvoitteitaan.

Emme kuitenkaan katkaise sähköjä heti laskun eräpäivän jälkeen. Ennen sähköntoimituksen keskeyttämistä lähetämme maksumuistutuksen. Jos emme tämänkään jälkeen saa maksua, lähetämme katkaisuvaroitusilmoituksen.

Käytännössä katkaisemme sähköntoimituksen aikaisintaan viiden viikon kuluttua maksun erääntymisestä.

Jos maksulaiminlyönnin perusteena on henkilön sairaus, työttömyys tai muu erityinen syy, katkaisemme sähköt vasta kolmen kuukauden kuluttua maksun eräpäivästä edellyttäen, että sairaudesta tms. on meille kerrottu.

Sähköntoimitusta ei maksujen laiminlyönnin vuoksi katkaista vakituisena asuntona käytettävästä rakennuksesta, jonka lämmitys on riippuvainen sähköstä lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä.



Minne voin ilmoittaa tilinumeroni hyvityslaskua varten? Milloin hyvitys maksetaan ilmoittamalleni tilille?

Voit ilmoittaa hyvitystilinumeron

soittamalla
Keravan Energian asiakaspalvelunumeroon (09) 5849 5526
Etelä-Suomen Energian asiakaspalvelunumeroon (09) 5849 5576

tai sähköpostitse osoitteeseen
kerava.laskutus@keoy.fi
sipoo.laskutus@keoy.fi

Saat hyvityksen suoraan pankkitilillesi. Hyvityslasku tulee maksuun laskutusrytmistä ja laskun eräpäivästä riippuen.

Halutessasi voit myös sopia että hyvitys siirtyy seuraavalle laskulle.