SÄHKÖLIITTYMÄT JA SÄHKÖVERKKO

Rakennan taloa. Mitä sopimuksia tarvitsen, että saan talooni sähköt?

Jotta sähköntoimitus voidaan aloittaa, asiakkaan on tehtävä liittymissopimus sekä sähkösopimus.



Mikä on pääsulake?

Pääsulake määrittää kuinka suuri sähköliittymä asiakkaalla on, eli kuinka suuren määrän sähköä hän voi verkosta kerrallaan ottaa. Sähkön siirron perusmaksu määräytyy sulakekoon mukaan. Sulakekoon määräytymiseen vaikuttaa pääasiassa kiinteistön lämmitystapa.



Mitkä sulakkeet voin itse vaihtaa?

Pääsulakkeet, jotka sijaitsevat kiinteistön sisällä pääkeskuksessa, voi asiakas vaihtaa itse sähköturvallisuusohjeita noudattaen. Muista katkaista sähkö pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Ohjeita omatoimiseen pääsulakkeen vaihtoon saa vikailmoitusnumerostamme 020 690 590.

Talon ulkoseinällä olevassa kotelossa sijaitsevat ilmajohdon päässä olevat pääsulakkeet saa vaihtaa vain sähköalan ammattilainen. Pylväässä tai jakokaapissa sijaitsevat pääsulakkeet saa vaihtaa vain Keravan Energia -yhtiöiden päivystäjä.

Sulakkeista löydät lisää tietoa täältä.



Kuinka vaihdan sähköliittymän omistajaa?

Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka kiinteistön omistajan vaihtuessa yleensä seuraa kaupan mukana. Huomioi, että liittymä ei siirry kiinteistön uudelle omistajalle automaattisesti. Helpointa on mainita siirrosta kiinteistön luovutuskirjassa tai erillisessä luovutuskirjassa. Lue lisää täältä.



Kuinka vaihdan siirtotuotetta (tariffia)?

Tariffivaihtoehtomme ovat yleis-, aika-, kausi- ja tehosiirto. Voit vaihtaa tariffia maksutta kerran vuodessa. Muutos voi tulla kyseeseen, jos esimerkiksi lämmitysmuodon vaihdon seurauksena sähkönkulutus ja kulutuksen ajankohta muuttuu. Tariffin voit kätevimmin vaihtaa tällä lomakkeella.



Kuinka vaihdan liittymän pääsulakekokoa?

Voit suurentaa liittymäsi kokoa maksamalla lisäliittymismaksun. Lisätietoja saat teknisestä asiakaspalvelustamme sähköpostitse tekninenasiakaspalvelu@keoy.fi tai numerosta (09) 5849 5535 (arkisin 9-15).



Mitä teen, kun haluan kaataa puun sähkölinjan vierestä?

Kun näyttää siltä, että kaadettava tai karsittava puu voi vaurioittaa sähköjohtoja tai puunkaatajalla on sähkötapaturmariski, hyödynnä aina puunkaatoapu-palveluamme.

Suosittelemme puunkaatoavun tilaamista hyvissä ajoin, vähintään viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Puunkaatoapu on maksutonta ja sen hoitaa yhtiömme puolesta jakelualueellamme Exsane Oy. Soita puunkaatoapua tarvitessasi Exsane Oy:n palvelunumeroon 040 558 7270.

Myös varsinaisen puun kaatamisen voi tilata Exsane Oy:ltä, joka hoitaa laskutuksen suoraan kanssanne.