#

SERVICE JAMISSA IDEOITIIN YHDESSÄ

Järjestimme ystävänpäivänä 14.2.2017 Service Jam -palvelumuotoilutapahtuman museokeskus Sinkassa, koska halusimme kuulla suoraan asiakkailtamme millaisia palveluja ja tuotteita he haluavat Keravan Energian valikoimaan. Asiakkaita kutsuttiin mukaan tapahtumaan uutiskirjeen välityksellä.

Sinkkaan kokoontui 25 aktiivista ja aiheesta kiinnostunutta henkilöä. Keravalaisten lisäksi paikalla oli asiakkaitamme Sipoosta, Tuusulasta ja jopa Laukaasta saakka. Aluksi aivonystyröitä stimuloitiin maittavalla ruoalla ja opastetulla kierroksella Sinkan näyttelyyn. Varsinainen Service Jam aloitettiin keravalaisen W3-yrityksen Pekka Frontin johdolla. Pekka jakoi osallistujat ryhmiin, ja antoi jokaiselle ryhmälle muutaman esimerkkipersoonan, joille uusia tuotteita ja palveluja suunnattiin. Uusia ideoita ei lähdetty keksimään omista lähtökohdista, vaan toiselle ihmiselle kohdentaen.

Palvelumuotoilun klassisen metodin mukaisesti ideoita lähdettiin tuottamaan paljon ja nopeasti: aluksi jokainen kirjoitti ideoita post it -lapuille. Lukuisista ideoista ryhmä valitsi käyttökelpoisimmat jatkojalostettavaksi. Lopuksi jokainen ryhmä kirjasi ideansa ylös ja esitteli sen muille ryhmille. Tulosten perusteella tämän hetken kiinnostavampia aiheita ovat oman energiankulutuksen tarkempi seuranta ja siihen vaikuttaminen esimerkiksi kotiautomaation avulla, aurinkopaneelit ja yhteiskäyttö-sähköautot.

Tilaisuudesta kerättiin jälkikäteen palaute. Sen mukaan tapahtumassa oli erityisen hyvää se, että Keravan Energia tuli tutummaksi ja asiakkaat saivat äänensä kuuluviin. Kehityskohteena mainittiin tehtävänannon selkeämpi rajaaminen.

#

Keravalainen Anssi Kiiski (kuvassa oikealla) oli ilmoittautunut mukaan Service Jamiin mielenkiinnosta. Hän kertoo nauraen, että insinöörillä kiinnostus uusia innovaatioita kohtaan on verissä. Anssi näki tapahtuman hyödyllisenä; oman kylän yhtiöön kannattaa panostaa, sillä hyöty tulee takaisin omistajille, eli keravalaisille.


Takaisin uutisiin