Asiakkuus ja myynti

Satsasimme myyntiin ja tuotekehitykseen

Uudet energiateknologiat kehittyvät vauhdilla ja tulevat yhä nopeammin yritysten ja kuluttajien saataville. Näkemyksemme mukaan energiayhtiöt ovat merkittävässä roolissa uusien teknologioiden kattavassa käyttöönotossa ja konkreettisessa hyödyntämisessä, eivätkä voi jäädä taustalle pelkiksi energian tuottajiksi ja siirtäjiksi. Niinpä jo vuosien ajan Keravan Energia -yhtiöissä on satsattu voimakkaasti myynnin ja tuotevalikoiman kehittämiseen.

Vuonna 2020 Keravan Energia -yhtiöiden myyntiä ja tuotekehitystä vahvistettiin useilla rekrytoinneilla. Konsernin uutena myyntijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä aloitti marraskuussa DI Tari Solla. Hän vastaa konsernin kaikkien tuotteiden ja palvelujen myynnistä sekä myynnin ja tuotteistuksen kehittämisestä yli liiketoimintorajojen. Myyntijohtajan lisäksi myyntiorganisaatioon rekrytoitiin tuotekehityspäällikkö, B2B-myyntipäällikkö ja markkinointisuunnittelija.

Myyntiorganisaation vahvistaminen tuotti heti tuloksia, sillä tuotevalikoimamme laajeni vuoden 2020 aikana. Viime vuonna myyntiin otettiin muun muassa Off grid -aurinkopaneelit, aurinkosähköakku, yritysten ja taloyhtiöiden kuukausihintainen sähköautojen latauspalvelu, latauspalvelu leasing-sähköautoille ja parannettu versio Kiinteistömonitori-palvelustamme.

Energian myynti

Myydyn energian määrät Keravan Energia -yhtiöissä laskivat vuoden 2020 aikana edellisvuoteen nähden; sähköä myytiin 11,1 % vähemmän ja lämpöä 4,6 % vähemmän kuin vuonna 2019. Laskua aiheutti lämmin alkutalvi ja koronavirus-pandemia.

muutos %

Sähkö (GWh) 495 556 -11,1%
Kaukolämpö ja höyry (GWh) 350 367 -4,6%
Maakaasu (GWh) 25 27 -7,41%

Sähkön markkinahinnan heilunta jatkui voimakkaana ja vuonna 2020 nähtiin ensimmäistä kertaa historiassa jopa miinukselle menneitä tuntihintoja. Myös kuluttaja-asiakkaat voivat hyödyntää ennätysalhaiset sähköpörssin hinnat pörssisähkösopimuksen avulla, joten markkinoimmekin aktiivisesti viime vuonna Fiksusähkösopimustamme. Perinteiset sähkösopimukset, jossa kilowattitunnille on kiinteä hinta, ovat edelleen suosituin sähkösopimustyyppi, mutta vuonna 2020 näimme selvän kasvun Fiksusähköasiakkaiden määrässä.

Myydyn sähkön alkuperä

myydyn sähkön tuotanto 2020

Myydyn sähkön tuotanto 2020

Ekoenergia-merkki yritysten sähkösopimuksiin

EkoenergiaViime vuonna laajensimme yritysasiakkaiden ympäristöystävällisten sähkösopimusten valikoimaamme ja meiltä saa nyt EKOenergia-merkittyä sähköä. EKOenergia on voittoa tavoittelematon ympäristömerkki, jonka avulla voidaan osoittaa ympäristön kestävyyden kannalta parhaat energiamuodot. Valitsemalla EKOenergia-sähköä asiakkaamme tukee ilmastotyötä globaalilla tasolla, sillä EKOenergia rahoittaa kansainvälisiä uusiutuvan energian projekteja Ilmastorahastonsa kautta.

Keravan Energialla on entistä parempi maine

Vuoden 2020 lopussa toteutimme Luottamus ja maine -tutkimuksen yhdessä T-Median kanssa. Tutkimuksessa meitä arvioi 699 kuluttaja-asiakasta ja 80 yritysasiakasta. Tulosten mukaan asiakkaamme näkevät meidät hyvämaineisena toimijana, sillä asteikolla 1–5 kuluttaja-asiakkaat antoivat maineelle arvosanaksi 3,93 ja yritysasiakkaat 4,01. Toteutimme vastaavan tutkimuksen edellisen kerran vuonna 2016, jolloin vastaavat luvut olivat 3,75 ja 3,84. Olemme viime vuosina tehneet toimenpiteitä asiakaskokemuksen parantamiseksi, joten näyttää siltä, että se työ näkyy.

Sähköauton latausratkaisuja esittelemässä Tuusulan asuntomessuilla.

Koronapandemia hankaloitti tapahtumia ja tapaamisia

Maaliskuussa 2020 koronaviruspandemia pakotti henkilökuntamme etätöihin ja sulkemaan asiakaspalvelupisteemme. Kesä toi hetken helpotusta, mutta kun rajoitukset jatkuivat taas syksyllä, oli meidän ryhdyttävä suunnittelemaan asiakastilaisuuksien muuttamista webinaareiksi. Yksi tapahtuma pystyttiin vuoden aikana järjestämään, sillä se ajoittui kesälle, jolloin tartuntatilanne oli hetken hallinnassa; olimme mukana Tuusulan asuntomessuilla. Osastollamme esittelimme aurinkosähköjärjestelmiä ja sähköauton latauspisteitä.

Energia-asiat tutuiksi lapsille ja nuorille

Energiaopastus lapsille ja nuorille on meille tärkeää työtä. Koronapandemian vuoksi emme voineet järjestää vierailuja voimalaitokselle emmekä pitää energia-aiheisia oppitunteja. Perinteiseen tapaan jaoimme kuitenkin ekaluokkalaisille heijastimia turvaksi koulutielle ja sponsoroimme tokaluokkalaisille energia-aiheisen oppimateriaalin energiansäästöviikolle.

Työtä yhteisen hyvän eteen

Olemme merkittävä paikallisen harrastamisen ja liikunnan tukija Keravalla ja Sipoossa. Tuemme vuosittain harrasteseuroja liikunnan ja kulttuurin saralla. Vuonna 2020 uusia sponsoroitavia kohteita olivat Roots Gaming ry ja Blue Rings Ringette.

Heijastin koulurepussa