Tuotanto

Tuotantolaitoksemme Keravalla ja Sipoossa tuottivat vuoden 2020 aikana 355 GWh kaukolämpöä ja teollisuuden prosessihöyryä sekä 49 GWh sähköä.

CO2-päästöt alas uusilla investoinneilla

Loppukesästä 2020 käynnistyivät Keravan biovoimalaitoksen savukaasulauhduttimen rakennustyöt. Lauhduttimen avulla voimalaitoksen hukkalämmön energiaa voidaan hyödyntää kaukolämpöön. Lauhduttimella talteen otettava energia vastaa jopa 23 % laitoksen huipputehosta. Savukaasulauhduttimen käyttöönoton myötä vuosittaiset CO2-päästömme pienenevät noin kymmenen prosenttia, ja energian tuotannossa säästyy vettä noin 30 000 kuutiota, eli 30 miljoonaa litraa vuodessa. Savukaasulauhdutin käynnistettiin maaliskuussa 2021.

Sipoon Söderkullassa uusiutuvan energian osuus kaukolämmön tuotannossa hyppäsi kertaheitolla 85 prosenttiin, kun uusi puupellettikäyttöinen lämpökeskus otettiin käyttöön marraskuussa 2020. Lämpökeskuksen myötä maakaasun käyttöä polttoaineena voidaan vähentää, mikä laskee vuotuisia CO2-päästöjämme noin 5 000 tonnia. Tarapotin lämpökeskuksen vuosituotanto, reilut 24 gigawattituntia, kattaa arviolta 1 200–1 400 pientalon kulutuksen.

Tuotantolaitosten määrä

Voimalaitokset 4
Aurinkovoimalaitokset 1
Lämpökeskukset 13
Kaukolämpöverkon pituus 153 km

Kunnostimme vuonna 2020 kaukolämpöverkkoa 800 metriä lämpöhäviöiden vähentämiseksi. Työ verkon parantamiseksi säästää vuosittain energiaa 250 MWh.

Tuotettu energia

Sähkö 49 GWh
Kaukolämpö 290 GWh
Prosessilämpö 65 GWh

Tuotannon polttoaineet

Keravan Energian polttoainejakauma 2020

Keravan biovoimalaitosKeravan biovoimalaitos

Merkittävin tuotantolaitoksemme, Keravan biovoimalaitos tuotti vuonna 2020 lämpöä 241 ja sähköä 49 gigawattituntia. Kesällä 2020 laitoksen huoltoseisakin aikana sen järjestelmät ja laitteet tarkastettiin ja huollettiin. Suurimpana huoltokohteena oli tällä kertaa turbiinilaitos, jossa turbiinille ja oheislaitteille tehtiin laaja perushuolto. Huollossa ei löytynyt normaalista poikkeavaa kulumista, joten selvisimme tavanomaisilla huoltotoimenpiteillä.