Sähköjen kytkemiseksi tarvitaan voimassa oleva sähkönmyyntisopimus. Mikäli olet kilpailuttanut sähkönmyyjäsi, kytkemme sähköt, kun saamme sähkönmyyjältäsi ilmoituksen sopimuksesta. Sähköjen kytkentä on maksutonta, kunhan tilaus on tehty viimeistään edellisenä arkipäivänä ennen kello 15.00. Kytkentöjä tehdään arkisin 8.00–14.00 välisenä aikana. Muuna ajankohtana tehdystä kytkennästä veloitetaan palvelumaksuhinnaston mukaisesti. Sähköjen kytkentä saman päivän aikana, kun sopimus tehdään, on mahdollista mutta maksullista. Tällaisessa tilanteessa ota yhteyttä puhelimitse asiakaspalveluumme.
Saatuamme tiedon muuttopäivästä sähkönmyyjältäsi, vahvistamme sähkön kytkentäpäivän tekstiviestillä. Emme lähetä enää erillistä ilmoitusta, kun sähköt ovat kytketty. Sähköjen kytkentä tehdään etänä tai asentajan toimesta sähkömittarilta, joten emme voi havaita, jos käyttöpaikassa tapahtuu vaaratilanne päällä olevan sähkölaitteen vuoksi. Jotta sähköjen kytkeminen on turvallista, varmista etukäteen, että kytkentäpäivänä käyttöpaikassa ei ole päälle kytkettyjä sähkölaitteita, jotka voivat aiheuttaa tulipalovaaran. Vaaratilanteen voisi aiheuttaa esimerkiksi kiuas tai liesi, joka on jäänyt päälle sähköjen ollessa katkaistuna.
Kytkennän vaaratilanteiden ehkäisemiseksi suosittelemme, että kerrostaloasunnoista pois muutettaessa sähköt katkaistaan asunnon pääkytkimestä. Näin sähköjen kytkentä on seuraavan asukkaan muuttaessa turvallista. Pientaloissa sähköt tulisi katkaista sähkömittarin painikkeesta. Mikäli sähköt katkaistaan pääkytkimestä, menettää sähkömittarikin sähköt, jolloin sähköjen kytkentä etänä on mahdotonta.
Keskeytämme sähköntoimituksen, jos sähkönkäyttäjä on olennaisesti laiminlyönyt maksujen suorittamisen tai on muutoin olennaisesti rikkonut sopimukseen perustuvia velvoitteitaan. Jos sähkösi on katkaistu maksamattomien laskujen takia, saat sähköt takaisin päälle toimimalla näin:
Maksa kertasuorituksena kaikki avoimet erääntyneet laskut sekä katko- ja kytkentäkulut. Käytä maksamiseen samaa tili- ja viitenumeroa, kuin aikaisemmilla laskuillakin. Viitenumero on sama kuin sopimusnumerosi. Katkaisun ja kytkennän voimassa olevan hinnat voit tarkistaa palvelumaksuhinnastostamme.
Toimita meille kuitti maksusta. Kytkemme sähköt saman arkipäivän aikana takaisin, jos kuitti maksusta toimitetaan meille klo 14.00 mennessä. Toimita kuitti sähköpostitse otsikolla “Kytkentäpyyntö” osoitteeseen luotonvalvonta@keoy.fi. Nopeutat käsittelyä, jos lisäät viestin otsikkoon asiakasnumerosi.
Jos toimit näin, kytkemme sähköt takaisin. Sinun ei tarvitse olla meihin puhelimitse yhteydessä.
Löydät laskusi kätevimmin asiakasportaalistamme
Jos sähköt on katkaistu toisen sähkönmyyjän pyynnöstä, maksetaan puuttuvat suoritukset heille. Maksun saatuaan sähkön myyjä on meihin yhteydessä ja pyytää kytkemään sähköt.
Pyytämällä kytkentää vahvistat samalla, että olet varmistanut kytkentäturvallisuuden yllä olevien ohjeiden mukaisesti.