Vi avbryter elleveransen om elanvändaren väsentligen försummar att betala våra fordringar eller annars i väsentlig grad har försummat sina skyldigheter som baserar sig på avtalet.
Vi bryter dock inte strömmen genast efter räkningens förfallodag. Först skickar vi ut en betalningspåminnelse. Om vi inte får betalt efter det heller, skickar vi en varning om att elleveransen kommer att avbrytas.
I praktiken avbryter vi elleveransen tidigast fem veckor efter att räkningen förfallit till betalning.
Om betalningsförsummelsen har berott på allvarlig sjukdom, arbetslöshet eller annan särskild omständighet, avbryter vi inte elleveransen förrän tre månader efter räkningens förfallodag, förutsatt att användaren har meddelat oss om sjukdomen e.d.
Elleveransen till en byggnad som används som stadigvarande bostad får inte avbrytas på grund av betalningsförsummelse, om uppvärmningen är beroende av el, mellan början av oktober och slutet av april, innan fyra månader har förflutit från förfallodagen för den försummade betalningen.