Asiakkuus ja myynti

Energian myynti

Vuonna 2019 sähkön markkinahinta vaihteli voimakkaasti. Alkuvuodesta hinnat olivat nousussa, mutta loppuvuoden sateinen ja lämmin sää puolestaan laski hintoja. Vähittäismarkkinoilla kilpailu jatkui erittäin kovana, joka haastaa Keravan Energian kehittämään uusia kiinnostavia tuotteita myyntiin ja kehittämään asiakaskokemusta yhä parempaan suuntaan.

GWh 2019 2018 muutos %
Sähkö 556,2 562,2 -1,1
Kaukolämpö ja höyry 366,9 373,9 -1,9
Maakaasu 27,2 26,6 +2,3

Kaukolämpö on kilpailukykyinen lämmitysmuoto ja sen suosio Keravalla ja Sipoossa jatkoi kasvuaan. Asiakasmäärä Keravalla kasvoi noin prosentilla ja Sipoossa peräti viisi prosenttia. Vuosi 2019 oli hiukan edellisvuotta lämpimämpi, minkä vuoksi toimitettu energia väheni aavistuksen.

Myydyn sähkön alkuperä vuonna 2019

Ympäristösähkön myynti vuonna 2019

Parempaa asiakaskokemusta

Muun muassa asiakaskeskeisyyden ja asiakaskokemuksen parantamiseen tähtäävä Keravan Energian Pelikirja-hanke potkaistiin toden teolla käyntiin vuoden 2019 aikana. Yhteisen ison ponnistuksen tuloksena syntyi koko konsernin Asiakastyön käsikirja, joka auttaa meitä palvelemaan asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin.

Asiakaskokemuksen parantamiseen tähtäsi myös jatkuvan NPS-mittauksen käyttöönotto. NPS-kyselyjä lähtee asiakkaillemme kaikista sähköisistä ja puhelimitse tehdyistä yhteydenotoista. Seuraamme palautetta jatkuvasti ja käytämme sitä toimintamme kehittämiseen.

Vuoden 2019 aikana otimme myös käyttöön uuden asiakaspalvelukanavan. Asiakkaamme voivat olla meihin yhteydessä nyt myös nettisivuillamme olevan chatin välityksellä.

Monenlaisia tapahtumia

Energia-ala on nopeassa muutoksessa ja asiakkaamme kaipaavat ajantasaista tietoa energia-asioista. Tähän tarpeeseen vastataksemme järjestimme monenlaisia tapahtumia. Keväällä pidimme aurinkosähköillan, jossa kerroimme mm. millaiseen kohteeseen aurinkovoimala on kannattava hankinta sekä miten paneelit mitoitetaan oikein. Seuraavaksi vuorossa oli yhteistyössä Autosalvan kanssa järjestetty sähköautoilta, jossa aiheena olivat sähköautot ja niiden lataaminen. Yhteistyössä Kiertotalouskeskus Jalotuksen kanssa järjestimme Kestävän elämän energiapäivän Keravan kartanolla. Monipuolisessa tapahtumassa vierailijat pääsivät muun muassa rakentamaan oman aurinkosähkölaturin USB-laitteille. Taloyhtiöissä sähköautojen lataus, lämmitysratkaisut ja aurinkopaneelit ovat kuuma puheenaihe, joten järjestimme näiden asioiden tiimoilta energia-aamiaisen taloyhtiöiden edustajille ja isännöitsijöille.

Kestävän elämän energiapäivässä askarreltiin aurinkosähkölatureita Keravan kartanolla.

Energia-aiheinen oppitunti Ali-Keravan koululla

Energia-asiat tutuiksi lapsille ja nuorille

Lasten ja nuorten energiakasvatus on meille tärkeää työtä. Vuoden 2019 aikana asensimme Keravan lukion katolle pienen aurinkovoimalan, jonka avulla energiantuotanto tulee opiskelijoille konkreettisella tavalla tutuksi. Voimalan tuotantotiedot ovat reaaliaikaisesti opiskelijoiden saatavilla infonäytön ja mobiilisovelluksen välityksellä.

Kävimme pitämässä energia-aiheisia oppitunteja Ali-Keravan koululla osana monialaisten oppimiskokonaisuuksien pajoja.

Kesäkuussa Keravan päivänä järjestimme lapsille mielekästä tekemistä kesälomalle, kun toteutimme yhteistyössä Heurekan kanssa kolme maksutonta Valotalo-työpajaa, jossa lapset tutustuivat energiaan askartelun avulla.

Lisäksi perinteiseen tapaan koululaisryhmät kävivät tutustumassa biovoimalaitokseemme, jaoimme ekaluokkalaisille heijastimia turvaksi koulutielle ja sponsoroimme tokaluokkalaisille energia-aiheisen oppimateriaalin energiansäästöviikolle.

Työtä yhteisen hyvän eteen

Olemme merkittävä paikallisen harrastamisen ja liikunnan tukija Keravalla ja Sipoossa. Vuoden 2019 aikana sponsoroitavien seurojen joukkoon liittyi uutena I.F. Sibbo Vargarna -seuran yleisurheilujaosto. Muita uusia tuen saajia olivat Valoa ja virtaa kyliin! -konserttisarja Sipoossa yksinäisille ikäihmisille ja Sipoon Teatteri, jotka yhdessä Noora Karman kanssa herättivät Nikkilän vanhan mielisairaalan eloon Mielisairaala-produktion myötä.

Toukokuussa IF Sibbo Vargarna yleisurheilun Millenium Wolfs-ryhmä veti kaikille avoimet porrastreenit Söderkullan juoksuportailla.