Toimitusjohtajan katsaus

Konkreettisia tekoja, ei vain suunnitelmia

Keravan Energian toimitusjohtaja Jussi LehtoEnergiantuotannon hiilidioksidipäästöjen vähentämisellä on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Suomalaiset energiayhtiöt ovat ryhtyneet ponnekkaasti laatimaan suunnitelmia kohti CO2-päästötöntä energiantuotantoa. Niin myös me Keravan Energialla. Me emme kuitenkaan halua kertoa pelkistä suunnitelmista ja lupauksista, vaan myös aidoista ja konkreettisista teoista. Olemme jo pitkällä, mitä tulee matkaan kohti hiilineutraalia energiantuotantoa. Luovuimme kivihiilestä jo 2001, raskaasta polttoöljystä 2014 ja turpeesta viime vuoden aikana. Muita toimenpiteitämme olemme listanneet vastuullisuus-sivullemme. Teoillamme olemme pienentäneet oman energiantuotantomme CO2-päästöjä jo 88% vuoden 2010 tasosta.

Tuottamastamme energiasta noin 90% tehdään jo nyt uusiutuvilla polttoaineilla. Kovimmilla pakkasilla lämmön kulutuspiikkien aikaan joudumme turvautumaan vielä fossiiliseen maakaasuun. Haemme aktiivisesti päästöttömiä vaihtoehtoja maakaasun korvaamiseksi. Tähän työhön keskittyy viime vuonna perustamamme teknologiayksikkö. Yksikkö aloitti työnsä tarkastelemalla muun muassa hukkalämmön hyödyntämistä. Käynnissä olevia muita aihioita ovat esimerkiksi geoterminen energia, lämmön varastointi ja biokaasu.

Haemme kestäviä ratkaisuja myös yhteistyön kautta. Asiakkainamme on merkittäviä teollisia toimijoita, joiden kanssa yhteistyössä olemme mahdollistaneet uudenlaisia toimintamalleja, jotka hyödyttävät ilmastoa ja ympäröivää yhteiskuntaa, samaan aikaan varmistaen taloudellisen kestävyyden. Tästä viimeisin esimerkki on yhteistyömme Sinebrychoffin kanssa, joka edesauttoi suunnitelmiamme luopua turpeen käytöstä. Tällä yksittäisellä toimenpiteellä vähensimme koko Keravan vuosittaisia CO2-päästöjä 45 000 tonnia. Uskomme, että energiayhtiöiden ja teollisuuden toimijoiden yhteistyöllä voidaan saada aikaan nopeita ja kestäviä ratkaisuja CO2-päästöjen vähentämisessä. Meillä onkin useiden asiakkaidemme kanssa vireillä yhteistyöhankkeita, joilla haemme innovatiivisia, toimialarajoja ylittäviä vastuullisia ratkaisuja, taloudellista kestävyyttä unohtamatta.

Vastuullisuus ja asiakkaidemme menestys sekä hyvinvointi ovat aina olleet, ja ovat edelleen, toimintamme ja sen kehittämisen lähtökohtia. Vastuullinen ja edistyksellinen paikallinen toimija on asiakkaidemme paras kumppani.

Jussi Lehto