Hyppää sisältöön

Kuinka toimia sähköhäiriötilanteessa

Kun sähköt ovat poikki, voi häiriö johtua sulakkeistasi – toimi näin:

Jos sähköt puuttuvat vain sinulta, vika voi olla esimerkiksi kiinteistösi pääsulakkeissa. Toimi näin:

  • tarkista, ovatko pääsulakkeet ehjiä. Jos pääsulake on palanut, soita vikailmoitusnumeroomme 020 690 590, mistä saat ohjeet jatkotoimenpiteitä varten.
  • tarkista, ovatko muut sulakkeet ehjiä ja vaihda ne tarvittaessa.

Pääsulakkeiden vaihtaminen

Mikäli kiinteistöstä on hävinnyt sähköt kokonaan tai osittain, voi syynä olla kiinteistöverkkoa suojaavien sulakkeiden palaminen. Tällaisia sulakkeita ovat pää- ja ryhmäsulakkeet, jotka löytyvät kiinteistön sähkökeskuksesta. Nämä sulakkeet ja niiden vaihtaminen ovat kiinteistön omistajan vastuulla seuraavin ehdoin:

Pääsulakkeet, jotka sijaitsevat kiinteistön sisällä pääkeskuksessa, voi asiakas vaihtaa itse sähköturvallisuusohjeita noudattaen. Muista katkaista sähkö pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Ohjeita omatoimiseen pääsulakkeen vaihtoon saa vikailmoitusnumerostamme 020 690 590.

Talon ulkoseinällä olevassa kotelossa sijaitsevat ilmajohdon päässä olevat pääsulakkeet saa vaihtaa vain sähköalan ammattilainen. Pylväässä tai jakokaapissa sijaitsevat pääsulakkeet saa vaihtaa vain Keravan Energia -yhtiöiden päivystäjä. Mikäli haluat yhtiömme edustajan vaihtamaan pääsulakkeet, soita vikailmoitusnumeroomme 020 690 590. Asentajamme käynnistä veloitamme palveluhinnastomme mukaisen maksun.

Jos pääsulake palaa toistuvasti, on todennäköistä, että liittymän pääsulakkeet ovat liian pienet kuormitukseen nähden tai kuormitus on jakautunut sulakkeille epätasaisesti. Jos uusi sulake palaa heti vaihtamisen jälkeen, on johtimissa tai jossain sähkölaitteessa vikaa. Asian korjaamiseksi on syytä ottaa yhteyttä sähköurakoitsijaan, joka selvittää korjaus- tai muutostarpeet.

Jos vikaa ei löydy sulakkeista, tarkista mahdollisuuksien mukaan kiinteistön pienjännitejohdot ja ota tarvittaessa yhteys sähköurakoitsijaan.

Valot välkkyvät toista sähkölaitetta käytettäessä

Vika voi olla pienjännitejohdon PEN-johtimessa, joka on saattanut katketa (nollavika). Toimi tällöin seuraavasti:

  • kytke pääkytkin 0-asentoon välttääksesi ylijännitteestä aiheutuvan vaaran,
  • tarkista mahdollisuuksien mukaan kiinteistön pienjännitejohdot ja ota tarvittaessa yhteys sähköurakoitsijaan,
  • soita vikailmoitusnumeroomme 020 690 590 tai tee vikailmoitus osoitteessa kerava.aidonone.com.

Myrskyisellä ilmalla nollavikaepäilyssä kannattaa ottaa aina yhteys sähköverkkoyhtiön vikapäivystykseen, koska mahdollinen syy voi olla puun kaatuminen johdolle ja nollajohtimen katkeaminen.

Lue lisää kodin sähköturvallisuudesta

Lisätietoa sähkökatkoista:

Häiriökartta

Katso keskeytyskartastamme (keskeytykset.keoy.fi) onko kyseessä laajempi häiriö. Jos kartassa on merkintä häiriöstä, on kyseessä keskijännitevika. Karttaan merkityt viat ovat jo tiedossamme, joten odota rauhallisesti, että sähköt palaavat. Päivitämme keskeytyskarttaan viankorjauksen tilannetta.

 

Vikapäivystys

Mikäli tiedät vikapaikan (esim. puu kaatunut johdolle), soita vikapäivystysnumeroomme 020 690 590 ja kerro tietosi – näin nopeutat viankorjausta. Voit myös tehdä vikailmoituksen sähköisesti osoitteessa kerava.aidonone.com.

Tekstiviestitiedotteet häiriöistä

Sähköverkkomme varrella asuvat asiakkaat Keravalla ja Sipossa saavat katkoista tekstiviestin ja sähköpostitiedotteen, jos yhteystiedot on lisätty sähköiselle tiedotuslistallemme.

Voit tarkistaa yhteystietosi Omilla sivuilla.

Kirjaudu Omille sivuille

Lue tästä ohjeet miten voit lisätä tai muokata tietojasi Omilla sivuillasi.

 

Sulje
Search